Методичні рекомендації з інформатики

Методичні рекомендації щодо викладання інформатики
в основній та старшій школі у 2016-2017 н.р.
Навчальний предмет «Інформатика» у 2016/2017 навчальному році вивчатиметься учнями 2-4-х, 5-8-х та 9-11-х класів. Відповідно до листа Міністерства від 09.06.2016 № 1/9-296 «Про структуру 2016/2017 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів» http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5639-, а саме у:
·        9-х класах – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004  № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66;
·        10-11-х класах – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834  зі змінами, внесеними наказом МОН України  від 29.05.2014 № 657;
·      6-8-х класах – продовжать вивчення інформатики за програмою «Інформатика. Навчальна програма для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів», складеною з розрахунку 1 година на тиждень. Звертаємо увагу, що в програму внесено зміни, затверджені наказом Міністерства від 29.05.2015 № 585 «Про затвердження змін до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня». Розвантажену та доопрацьовану програму розміщено на офіційному веб-сайті МОН України: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869088/;
·      2-4-х класах – за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України  від 10.06.2011 №572, зі змінами згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 16.04.2014 № 460:
·       наказ МОН України від 29.05.2015 № 585 «Про затвердження змін до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня»
·       наказ МОН України від 29.05.2015 № 584 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-3-х класів загальноосвітніх навчальних закладів»
·        для спеціалізованих шкіл (класів) з поглибленим вивченням окремих предметів, гімназій, ліцеїв, колегіумів: 5-8 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 (в редакції наказу МОН від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН України від 12.12.2014 № 1465 (додаток 8 та (чи) інші відповідно до спеціалізації).
Навчальні програми:
У 2016-2017 навчальному році шкільний курс «Інформатика» у 5-11 класах буде викладатися на навчальними програмами:
Клас
Назва навчальної програми
Гіперпосилання на зміст чинної програми
5 клас
Навчальна програма для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти). Для класів, які вивчали інформатику в 2-4 класах)
6-8 клас
Навчальна програма для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти зі змінами 2015 року)
5-9
Програма з інформатики для 5-9 класів для ЗОШ з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного циклу. (Лист ІІТЗО № 14.1/12-Г-265 від 05.09.2012) Програма надрукована в журналі "Комп'ютер у школі та сім'ї" №6 - 2012 року, с. 3 – 14
8-9 клас
Навчальна програма для 8-9 класів для загальноосвітні х навчальних закладів (класів) з поглибленим вивчення окремих предметів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти
8-9 клас
Навчальна програма для 8-9 класів для загальноосвітні х навчальних закладів (класів) з поглибленим вивчення окремих предметів
9 клас
Навчальна програма  для учнів 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів
10-11 клас
Навчальна програма для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту
10-11 клас
Навчальна програма для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Академічний рівень.
10-11 клас
«Навчальна програма поглибленого вивчення інформатики для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (Опубліковано на сайті МОН та в збірнику), яка є продовженням Навчальної програми поглибленого вивчення інформатики для учнів 8-9 класів ЗНЗ. Напрям - технологічний, профіль  інформаційно-технологічний.
10-11 клас
Навчальна програма для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Профільний рівень.

Звертаємо вашу увагу на особливості змісту навчальної програми для учнів 5-9-х класів, які вивчали інформатику у 2-4 класах:
-    навчальна програма побудована лінійно-концентрично (зміст понять поступово розширюється і доповнюється). Лінійність реалізується шляхом ознайомлення  учнів з поняттями інформації,  інформаційних процесів, систем і технологій, інформаційної моделі та комп’ютерним моделюванням, операційною системою й прикладними програмами захисту та архівування даних, графічним редактором, текстовим і табличним процесорами, засобами створення та опрацювання публікацій, редакторами презентацій й об’єктів мультимедіа, системою управління  базами даних, сервісами Інтернету, поняттям алгоритму, базовими структурами алгоритмів, навчальним середовищем виконання алгоритмів. Змістова лінія «Основи алгоритмізації та програмування» є наскрізною для всього курсу. Концентричність реалізує ознайомлення учнів з поняттями інформатики і інформаційно-комунікаційними технологіями за всіма змістовими лініями на різних рівнях складності, поступово доповнюючи і розширюючи їх зміст залежно від рівня сформованості загальнонавчальних навичок, вивченого навчального матеріалу з інших предметів і вікових особливостей розвитку учнів відповідних класів.
-    змінено розподіл навчальних годин між темами у порівнянні з попередньою програмою,
-    змінено формулювання змістовних ліній навчальної програми,
-    введено орієнтовний  перелік базових компонентів компетентнісних задач,
-    видалено обов’язкові практичні роботи для виконання (роз’яснення МОНУ щодо орієнтовної кількості практичних робіт буде представлено в методичних рекомендаціях до початку нового 2016-2017 н.р.).

Змістові лінії
Було
Стало
1.      Інформація, інформаційні процеси, системи.
2.      Комп’ютер як універсальний пристрій для опрацювання даних.
3.      Комп’ютерні мережі, інформаційні технології створення та опрацювання текстових документів, графічних зображень, числових даних, об’єктів мультимедіа, комп'ютерних презентацій;
4.      Комп’ютерне моделювання.


5.      Основи алгоритмізації та програмування
1.      Інформація, інформаційні процеси, системи, технології.
2.      Комп’ютер як універсальний пристрій для опрацювання даних.
3.      Телекомунікаційні технології



4.      Інформаційні технології створення й опрацювання інформаційних об’єктів

5.      Моделювання, алгоритмізація та програмування
Перелік необхідних програмних засобів:
Було
Стало
1.      операційна система з графічним інтерфейсом;
2.      клавіатурний тренажер і тренажер миші;
3.      програма для запису даних на оптичні носії;
4.      архіватор;
5.      антивірусна програма;
6.      векторний графічний редактор;
7.      растровий графічний редактор;
8.      текстовий процесор;
9.      редактор презентацій;
10.  редактор публікацій;
11.  програми для опрацювання об’єктів мультимедіа;
12.  табличний процесор;
13.  програма для створення карт знань;
14.  програми для опрацювання аудіо- та відеоданих і розробки потокових презентацій;
15.  онлайн-перекладачі;
16.  веб-браузер;
17.  навчальне середовище виконання алгоритмів;
18.  комп’ютерні програми для підтримки вивчення різних навчальних предметів.
1.      операційна система з графічним інтерфейсом;
2.      клавіатурний тренажер;
3.      тренажер роботи з маніпулятором «миша»;
4.      програма для запису даних на оптичні носії;
5.      програма — архіватор;
6.      антивірусна програма;
7.      векторний графічний редактор (можливе використання редактора, вбудованого в середовище офісної програми);
8.      растровий графічний редактор (на різних етапах навчання використовуються кілька різних за складністю графічних редакторів);
9.      текстовий процесор;
10.  редактор презентацій;
11.  програма для створення комп’ютерних публікацій;
12.  табличний процесор;
13.  програма для опрацювання аудіо й відеоданих і розроблення потокових презентацій;
14.  електронні словники і програми, призначені для перекладу;
15.  веб_браузер;
16.  навчальне середовище програмування;
17.   середовище розроблення програм.
Зміни у розподілі  годин за змістовними лініями
Було
№ з/с
Змістові лінії
Класи та кількість годин

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
Усього
1
Інформація, інформаційні процеси, системи, технології.
4
-
-
3
2
9
2
Комп’ютер як універсальний пристрій для опрацювання даних.
10
6
-
5
-
21







30
Стало
№ з/с
Змістові лінії
Класи та кількість годин

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
Усього
1
Інформація, інформаційні процеси, системи, технології.
Комп’ютер як універсальний пристрій для опрацювання даних.
6


10
10
26







26
Було
№ з/с
Змістові лінії
Класи та кількість годин

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
Усього
3
Інформаційні технології







3.1.
Створення та опрацювання текстових документів
-
8
-
6
5
19

3.2.
Створення та опрацювання графічних зображень
9
-
-
-
6
15

3.3.
Створення та опрацювання об’єктів мультимедія
-
4
-
6
-
10

3.4.
Створення та опрацювання комп’ютерних презентацій
9
-
-
-
6
15

3.5
Створення та опрацювання числових даних
-
-
8
10
-
18

Усього





77
Стало
№ з/с
Змістові лінії
Класи та кількість годин

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
Усього
2
Технології створення та опрацювання інформаційних об’єктів







2.1.
Створення та опрацювання текстових документів
5
-
-
-
8
13

2.2.
Створення та опрацювання зображень

-
-
12 
-
12

2.3.
Створення та опрацювання мультимедійних об’єктів
-
-
-
-
8

2.4.
Створення та опрацювання комп’ютерних презентацій
-
6
-
6

2.5
Створення та опрацювання електронних таблиць
-
-
 9
-
12
21

Усього





60
Було
№ з/с
Змістові лінії
Класи та кількість годин

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
Усього
4
Комп’ютерні мережі
-
8
4
-
16
28







28
Стало
№ з/с
Змістові лінії
Класи та кількість годин

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
Усього
3
Телекомунікаційні технології
4
7
4
 -
6
21







21

Було
№ з/с
Змістові лінії
Класи та кількість годин

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
Усього
5
Моделювання
-
-
3
-
6
9
6
Основи алгоритмізації та програмування
-
7
9
28
10
54


-
7
12
28
16
63
Стало
№ з/с
Змістові лінії
Класи та кількість годин

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
Усього
4
Моделювання, алгоритмізація та програмування
12
12
12
24
18
78







78
Було
№ з/с
Змістові лінії
Класи та кількість годин

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
Усього
7
Розв’язування компетентнісних задач, виконання індивідуальних і групових навчальних проектів
-
-
8
9
15
32
Стало
№ з/с
Змістові лінії
Класи та кількість годин

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
Усього
5
Виконання індивідуальних і групових навчальних проектів
4
5
5
8
10
32
Було
8
Резерв
3
2
3
3
4
15
Стало
6
Резерв, повторення та узагальнення
4
5
5
8
6
28

Під час проектування компетентнісних задач варто врахувати, що в 7-у класі опрацювання даних учнями повинно здійснюватися за допомогою однієї технології або в одному середовищі, у 8-у класі – двох технологій або у двох середовищах, у 9-у класі – кількох технологій або в кількох середовищах.
Учитель самостійно добирає кількість і зміст компетентнісних задач. Оцінювання компетентнісних задач є обов’язковим для всіх учнів класу.
Детальніше ознайомитися з теорією проектування компетентнісних задач з інформатики можна за посиланнями:  http://www.ii.npu.edu.ua/files/Zbirnik_KOSN/13/03.pdf;  http://ite.kspu.edu/issue-6/p-23-31/full
Нова програма з інформатики для учнів, які вивчали предмет у 2-4-х класах, розміщена за посиланням http://informatika-buk.org/?cat=4. Цю програму у 2016/2017 н.р. будемо використовувати для викладання предмета у 5-у класі, враховуючи Розпорядження Кабінету Міністрів України № 338-р п. «Удосконалити навчальну програму з інформатики для 5-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів з метою збільшення обсягу викладання основ алгоритмізації та програмування».
Методичні рекомендації щодо викладання інформатики в 6-му класі за новими програмами з інформатики подано у додатку  до листа МОНУ від 29.08.2014     № 1/9-433 «Рекомендації щодо забезпечення навчального-виховного  процесу у 6-му класі загальноосвітніх навчальних закладів у 2014/2015 навчальному році».
Методичні рекомендації щодо викладання інформатики в 7-му класі за новими програмами з інформатики подано у додатку  до листа МОНУ від 26.06.2015     № 1/9-305 «Особливості вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах  у 2015/2016 навчальному році».
У 10-х та 11-х класах (для всіх профілів, окрім інформаційно-технологічного) вивчення інформатики здійснюється за двома рівнями:
 – рівень стандарту (із розрахунку 1 година на тиждень у 10-х та 11-х класах); 
– академічний рівень (із розрахунку 1 година на тиждень в 10-у класі та 2 години на тиждень в 11-у класі).
Програми вивчення інформатики в цих класах за відповідними рівнями, затверджені наказом Міністерства від 28.10.2010 № 1021 та розміщені на сайті МОНУ: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869088/
Пропонуємо ті теми або питання програми, що вивчалися у попередніх класах в обсязі, який забезпечує рівень навчальних досягнень учнів, визначений відповідною державною програмою, розглядати на рівні повторення, узагальнення та систематизації. Вивільнені при цьому години можуть бути використані на збільшення часу на вивчення інших тем курсу або на вивчення курсів за вибором.
Для учнів 10 -11-х класів чинними залишаються рекомендації, що містяться у листі Міністерства від 01.06.2012 року №1/9-426 "Щодо інструктивно-ме­тодичних рекомендацій із базових дисциплін" (Інформаційний збірник та ко­ментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України №17-22, 2012 р.).
Методичні рекомендації щодо вивчення інформатики в 9-х класах надруковано в Інформаційному збірнику МОН, №19-21, 2009 р. http://helpinformatik.net.ua/files/publication/id_305/metod_list_mon_2009.pdf
Під час вивчення інформатики вчителі та учні матимуть можливість працювати із  підручниками та файлами-заготовками для виконання завдань і практичних робіт, розміщених в Інтернеті за адресами:
-     «Інформатика» (Бондаренко О.О., Ластовецький В.В., Пилипчук О.П., Шестопалов Є.А.);            
-     «Інформатика» (Гуржій А.М., Карташова Л.А.,Лапінський В.В., Руденко В.Д.);
-     «Інформатика» (Казанцева О.П., Стеценко І.В.): http://www.bohdan-digital.com/catalog/interaktivni-uroki/875/, http://www.bohdan-digital.com/catalog/interaktivni-uroki/862/ ;          
-     «Інформатика» (Морзе Н.В., Вембер В.П.,Барна О.В.): http://inf3-m.blogspot.com/, http://inf4-m.blogspot.com/, http://inf5-m.blogspot.com/, http://inf6-m.blogspot.com/, http://inf7-m.blogspot.com/,    http://inf8-st.blogspot.com/;
-     «Інформатика» (Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І. ,Чернікова Л.А. Шакотько В.В.): http://allinf.at.ua/ .
З 01.09.2016 р. Міністерством освіти і науки України  дещо оновлено  зміст навчальної програми з «Інформатики» для 10-11 класу, рівень стандарт.
Нормативні документи, які регламентують організацію навчального процесу на уроках інформатики:
-    Закон України «Про освіту»;
-    Закон України «Про загальну середню освіту» ; 
-    Закон України «Про охорону дитинства» ;
-    Державний стандарт початкової загальної освіти ;
-    Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти  ;
-    Положення про кабінет  інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання загальноосвітніх навчальних закладів;
-    Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти;
-    ДСанПІН 5.5.6.009.98 «Влаштування і обладнання   кабінетів комп’ютерної техніки в навчальних закладах  та режим праці учнів на  персональних комп’ютерах»;
-    Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання  загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу  ДСанПіН 5.5.2.008-01.
Для учнів 6-7, 9, 10-11-х класів залишаються чинними  нормативні документи, які регламентують організацію навчального процесу на уроках інформатики (накази, інструктивно-методичні листи, методичні рекомендації тощо Міністерства освіти і науки України)  попередніх років.
На сайті кафедри ІІТО в розділі Програми з інформатики для основної та старшої школи опубліковано перелік навчальних програм, які мають гриф Міністерства освіти і науки України, за якими можна викладати курс інформатики в 5-11 класах (варіативна та інваріантна складова навчального плану) у 2016-2017 н.р.

Про організацію викладання інформатики та використання НКК
При викладанні предмету «Інформатика» вчитель самостійно добирає засоби та методи подання навчального матеріалу, визначає форму проведення практичних та лабораторних робіт (робота з елементами досліджень, спільна робота в Інтернеті, лабораторні роботи, проектні роботи, практикуми). Рекомендується використовувати в процесі навчання інформатики те програмне забезпечення і навчально-методичну літературу, яку рекомендовано або схвалено Міністерством освіти і науки України.
З метою реалізації практичної спрямованості курсу інформатики, незалежно від профілю навчання, віку учнів, комп’ютерна техніка повинна використовуватися на кожному уроці інформатики. При проведенні всіх навчальних занять з інформатики здійснюється поділ класів на дві групи, за наявності в кожній групі не менше 8 учнів (наказ МОНУ № 128 від 20.02 2002 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах»).
Під час організації навчально-виховного процесу і оснащенні навчального середовища в кабінеті інформатики слід користуватись Листом МОН України № 1/9-497 від 17.07.2013 «Про використання Інструктивно-методичних матеріалів з питань створення безпечних умов для роботи у кабінетах інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій загальноосвітніх навчальних закладів».
Рекомендуємо оформити/доповнити скарбничку власних доробок, розміщених на електронних носіях: як дидактичний так і методичний матеріал. Зберігати матеріал на «методичній поличці» разом із документацією кабінету.
Пропонуємо заздалегідь провести відповідні роботи щодо перевірки адаптації кабінетів інформатики до проведення занять молодшої школи. Варіанти адаптації учитель та адміністрація школи обирає самостійно. Головне, щоб було витримано санітарно-гігієнічні норми та враховано фізіологічні особливості учнів початкової ланки, проведено належну адаптацію робочих місць із врахуванням вікових особливостей дітей початкової школи.
Навчальний час, що відводиться на вивчення курсу інформатики, рекомендується розподіляти таким чином:
 30 % навчального часу відводиться на засвоєння теоретичних знань,
 70 % навчального часу – на формування практичних навичок роботи з сучасною комп’ютерною технікою та ІКТ.
Під час вивчення курсу інформатики у 6-8-х класах обов’язковим є проведення практичних робіт. Тривалість виконання практичних робіт не повинна перевищувати 20 хвилин (санітарні норми щодо тривалості безперервної роботи за комп’ютером учнів цієї вікової категорії).
Наголошуємо, що зміст предмета «Інформатика» має прикладну спрямованість, яка реалізується в процесі виконання учнями практичних завдань з використанням комп’ютера у формі, яку добирає вчитель: вправ, практичних, контрольних чи тематичних робіт, розв’язування компетентнісних задач, виконання індивідуальних і групових навчальних проектів.
Ведення класного журналу здійснюється відповідно до:
-    наказу Міністерства освіти і науки України від 08.04.2015  № 412 «Про затвердження Інструкції щодо заповнення  Класного журналу в 1-4-х класах загальноосвітніх навчальних закладів», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 квітня 2015 р. за № 472/26917;
-    наказу Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 498 «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів», в якому визначено порядок ведення класного журналу та оцінювання навчальних досягнень учнів 5-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів.
Оцінювання навчальних досягнень учнів з інформатики здійснюється відповідно до загальних критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів та критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з інформатики:
-    наказ МОНСМУ від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» (за стандартом 2011 року);
-    наказ МОНСМУ від 30.08.2011 № 996 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти»;
-    критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти. Затверджено Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України 13.04.2011 № 329.
Програми, затверджені МОНУ або ОІППО, є для вчителя орієнтиром для складання календарного плану. Вчителі інформатики можуть обрати власний підхід до структуризації навчального матеріалу, визначення послідовності його вивчення, а також методичних шляхів формування системи знань, умінь і способів діяльності, розвитку й соціалізації учнів. Вчитель може вносити до 15% змін, які стосуються порядку викладання тем та розподілу годин на вивчення тем.
Календарно-тематичне планування вчитель самостійно розробляє відповідно до навчальної програми й вимог Державного освітнього стандарту (без скорочень), особливостей навчального процесу в школі тощо.
Рекомендуємо вивільнені навчальні години або додаткові навчальні години, взяті з варіативної складової навчальних планів, використовувати або на збільшення часу для вивчення окремих тем курсу, або на поглиблене вивчення тем: «Основи Інтернету», «Основи комп’ютерної графіки», чи інших за програмами курсів за вибором (див. перелік навчальної літератури, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, для використання у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році»  на сайті http://informatika-buk.org/?cat=11).
Використовуємо, як орієнтовний, перелік для варіативної складової із листа МОН України від 04.09.2015 № 1/9-422 «Про перелік навчальної літератури, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, для використання у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році» http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/4371-.
Наголошуємо на те, що у випадку, коли для викладання інформатики до навчальних планів уведено 2 години на тиждень за рахунок інваріантної частини навчального плану у 5-8-х класах, то розширення програми здійснюється за рахунок ведення спецкурсів з грифом МОН України. Рекомендуємо розробити власні спецкурси та подати їх на отримання грифа МОНУ.

Залучення вчителів до активного та ефективного використання ІКТ у своїй педагогічній діяльності сприяє розвитку позакласної роботи з інформатики та інформаційних технологій у навчальних закладах.
З метою підготовки учнів до олімпіади з інформатики та знайомством з ресурсами для вивчення алгоритмізації та програмування рекомендуємо:
Основні ресурси для вивчення алгоритмізації та програмування:
-    http://s28.zp.ua/fpc/ - віртуальна школа програмування «Юний програміст»;
-    http://e-olimp.com.ua - система проведення олімпіад з он-лайновою перевіркою;
-    netoi.org.ua - Центр підтримки та проведення олімпіад школярів з використанням можливостей INTERNET;
-    acmp.ru - Школа програмування;
-    http://informatics.mccme.ru/moodle/ - дистанційна підготовка з інформатики;
-    http://www.kievoi.ippo.kubg.edu.ua/kievoi/index1.html - Київські учнівські олімпіади з інформатики;
-    http://www.uoi.in.ua - Матеріали українських олімпіад з інформатики;
-    http://www.olymp.vinnica.ua/ - Центр підтримки та проведення олімпіад школярів з використанням можливостей Internet;
-    http://www.ioinformatics.org/ - Сайт міжнародних олімпіад з інформатики;
-    http://olymp.sumdu.edu.ua - Веб-ресурс підтримки та проведення шкільних та студентських олімпіад з інформатики;
-    http://ciit.zp.ua/index.php/ourwork/olimpics/programs Завдання попередніх років на сайті кафедри ІІТО ЗОІППО.
Додаткові ресурси для вивчення алгоритмізації та програмування
-    Kodu Game Lab
-    http://bit.ly/1Pb1cxh
Он-лайн ресурси для вивчення алгоритмізації та програмування:
Відповідальним за інформатизацію та керівникам РМО вчителів інформатики рекомендуємо звернути увагу на :
-    створення/перенесення візитки учасника МО на нову платформу ЗапоВікі;
-    створення/перенесення творчої лабораторії вчителя інформатики на нову платформу ЗапоВікі та приєднання до групи https://clck.ru/9WEWc;
-    сертифікацію матеріалів на порталі ЗапоВікі http://zw.ciit.zp.ua/index.php/Сертифікація_матеріалів;
-    змістовне наповнення та частоту оновлення інтернет-ресурсів районних методичних об’єднань.


Аналіз роботи методичного об'єднання кафедри творчих вчителів за 2017 – 2018 н.р.


 Завданнями  методичного об'єднання творчих вчителів на  2017 – 2018 н.р. були:
ü Підвищити професійну компетентність вчителів МО;
ü Удосконалити методи впровадження інноваційних технологій на уроках;
ü Вивчити, узагальнити та удосконалити педагогічний досвід вчителів МО;
ü Опрацювати матеріали вчителів МО для проведення сучасних уроків;
ü Обговорити проблемні питання, які найчастіше виникають на уроках фізики та інформатики та знайти способи їх усунення;
ü Удосконалення методів заохочення учнів до активного навчального процесу на уроках та участі у предметних конкурсах та олімпіадах;
ü Проведення роботи з обдарованими дітьми;
ü Профільне навчання, зокрема підняття рейтингу математики та англійської мови.
ü Апробація та впровадження нових комп'ютерних програм для підтримки вивчення навчальних дисциплін
Протягом року було проведено 5 засідань МО, оскільки всі предмети не вивчались досконало протягом року, то відвідано лише п'ять  уроків вчителів кафедри та обговорено їх на МО. Це уроки таких вчителів, як Сікліцької О.В., Краснюк О.Д., Масюк О.В., Пишко Л.В.  та Полюхович І.І.
На базі навчального закладу було проведено районний семінар вчителів інформатики. На семінарі було розглянуто ряд актуальних для нашого району проблем, які стосуються як урочного, так і позаурочного навчання. Окремим і найголовнішим питанням семінару було «Вивчення програмування учнями старших класів. Участь у олімпіаді з програмування» та таке вже звичне питання як «Викорисання методу проектів на уроках інформатики». Вчитель Масюк О.В. показала фрагмент уроку у 8 – А класі з використанням компетентісного  підходу, в якому поєднала з інформатикою соціальні сфери життя та розвиток навичок заробляння коштів через мережу Інтернет. Вчителями інформатики району було обговорено доцільність використання цього методу, його переваги та недоліки, оскільки значне використання Інтернету призводить і до фізичних, і до психологічних хвороб.
Протягом року вчитель Масюк О.В. атестувалась, дала кілька відкритих уроків, розробила і провела позакласний захід – брейн-ринг між командами учнів 8 і 9 – х класів.  Не встигла провести відкритий урок з геометрії з використанням інноваційного підходу.
Оскільки учні вже кілька років поспіль складають ЗНО з англійської мови, то велику увагу було приділено і цьому навчальному предмету. Вчитель Сікліцька О.В. провела відкритий урок у 9 – А класі на дуже цікаву і сучасну тему «Засоби масової інформації». Вчителька Краснюк О.Д. показала зовсім іншу методику проведення уроку англійської мови, так як це були п'ятикласники і тема уроку «Я і моя сім'я» була дуже доречною для цих дітей і захопливою. Вчителями кафедри були обговорені цих два уроки, вказані позитивні моменти і була обговорена проблема апатичного ставлення деяких учнів до вивчення англійської мови. Вчителька Пишко Л.В. провела не менш цікавий відкритий урок любителів фізики у 9 – А класі, який також поєднала з життям і оточуючим середовищем. Вона показала, як утворюються кольори, як біле світло розкладається на різні кольори.
Вчителька Полюхович І.І. Показала урок в 9 – Б класі з історії та в 10 – А з художньої культури на теми «Їх забрали небеса, лишивши тільки списки» та  «Музична культура. Українська народна пісня».
Протягом року було доповнено навчальні кабінети роздатковим матеріалом, методичними посібниками. Велику кількість навчального матеріалу використовували з мережі Інтернет в онлайновому режимі, так як недоречно витрачати зайві ресурси і кошти, якщо можна використовувати все у режимі он-лайн.
Вчитель Дяденчук В.В. на своїх уроках активно продовжувала впроваджувати інноватику, а саме: показувати наукові та документальні фільми з фізики та астрономії та озадачувати учнів питаннями для роздумів. Велику увагу вчителька приділяла індивідуальній роботі з учнями, які небайдужі до вивчення фізики.

На засіданнях МО обговорювались такі питання:
1.     Обговорення та затвердження календарних планів.
2.     Підготовка та проведення предметних олімпіад та ЗНО.
3.     Забезпечення кабінетів наочністю. Звіт про проведену навчально-методичну роботу за перше півріччя.
4.     Проведення індивідуальної роботи з учнями.

Протягом року вчителі методичного об'єднання активно обговорювали новинки методичної літератури, аналізували, які методи та підходи з них можна використати в нашій школі. Також вчителі кафедри проводили профорієнтаційну роботу з учнями 9 – х та 11 – х класів щодо вступу в навчальні заклади України.

Аналізуючи всі позитивні і негативні моменти роботи методичного об'єднання творчих вчителів, можна поставити завдання на наступний навчальний рік. Серед них основними мають бути:
*    Удосконалення навчального плану і надання індивідуальних або факультативних годин для вивчення програмування.
*    Приділяти більше уваги індивідуальній роботі з учнями, які навчаються на достатньому і високому рівні.
*    Опрацювання сучасної методичної літератури та нових електронних посібників для впровадження ііноватики на уроках.
*    Більше уваги приділяти авторським урокам, в яких підтримувати міжпредметні зв'язки.
*    Вивчати та удосконалювати педагогічний досвід вчителів МО.
*    Обговорювати проблемні питання, які виникають на уроках.
*    Проводити роботу по підготовці до ЗНО постійно.

Немає коментарів:

Дописати коментар